fbpx
Dankort logo Visa logo Mastercard logo MobilePay logo
Bestil inden kl 16 og vi sender i dag - Gælder alle hverdage

Menu

Højtlæsning

Højtlæsning

Højtlæsning har en stor betydning for dit barns sproglige udvikling.

Når du læser med dit barn, er det vigtigste, at du er til stede og vil ’seancen’ med dit barn. Børn læser os som en åben bog, så hvis du har tankerne et andet sted, eller du med et halvt øre følger med i nyhederne på fjernsynet, så har du allerede mistet dit barns interesse.

Din indlevelse i historien giver dit barn en god oplevelse. Børn elsker nemlig indlevelse, og når du varierer din stemme i forhold til styrke og toneleje, så bliver historien spændende og levende, og det fanger dit barns opmærksomhed og nysgerrighed. Et klassisk eksempel kan være historien om ’De tre Bukke Bruse’, hvor du kan lave en lys, mellem og dyb stemme til de tre bukke, og du kan hæve stemmen, når trolden kommer frem under broen. Det kan sagtens gøres uden, at det bliver uhyggeligt. 

Din betoning og indlevelse er med til at styrke udviklingen af dit barns talefærdigheder. Og når I taler om historien undervej, bliver samtalen et redskab til at forstå verden på.

Til de mindre børn giver billedbøger rigtig god mening. Benævn det dit barn peger på, og gentag det gerne mange gange. Børn elsker nemlig gentagelser. Eksempelvis ”Traktoren er blå. Her er en blå traktor” eller ”Her er hunden. Hunden siger wow wow”. Husk at gøre det kort og præcist, undgå fyldord og lad barnet høre de ord, der knytter sig til billederne. Senere kan du bygge en fortælling på: “Her er hunden. Hunden siger wow wow. Mormor har en hund, og den elsker at lege med bolde og gå ture”. På den måde stimuleres din sproglige udvikling, og jo flere forskellige ord, du hører, jo større bliver dit ordforråd.

Tine Juul-Brinkmann anbefaler en artikel om højtlæsning fra Netsundhedsplejersken.

Skrevet af: Tine Juul-Brinkmann, Pædagog i en bevægelsesbørnehave

Comments are closed.

Skrevet af:
Pædagog

Tine Juul-Brinkmann

Pædagog

Andre indlæg fra Tine