Dankort logo Visa logo Mastercard logo MobilePay logo Anyday logo 1
Bestil inden kl 15 og vi sender i dag - Gælder alle hverdage
Menu
dialogisk læsning

Dialogisk læsning

Styrk sproget mens I læser sammen

Det er super godt for børns sproglige udvikling, at vi læser bøger sammen! Og faktisk kan du med ganske få greb booste dit barns sproglige udvikling i jeres samvær omkring bøger og historier. Vi kalder det “dialogisk læsning”, og det er elementer af dét, du kan læse mere om i dette blogindlæg.

Dialogisk læsning – Hvad er det?

Når vi læser sammen med børn, er det ofte sådan, at den voksne læser, mens barnet lytter. Denne form for højtlæsning er god for barnets udvikling generelt, da højtlæsning styrker både nærvær og opmærksomhed, samtidig med at barnet lytter til en masse ord, sætninger og sprog. At lytte til sprog er ét element i den måde, børn lærer sprog på, men hvis vi for alvor vil booste den sproglige udvikling, skal vi inddrage barnet i samtaler og give plads til, at barnet selv bruger sproget aktivt.

Denne viden kan vi faktisk også sætte i spil, mens vi læser bøger sammen – og til at gøre det, kan vi få hjælp af metoden Dialogisk Læsning. Dialogisk læsning betyder blandt andet, at vi hjælper barnet til at byde ind i samtalen, mens vi læser. Højtlæsningen bliver derved til en dialog, hvor både barn og voksen deltager aktivt. Når barnet taler med om det, vi læser, styrker det barnets sprogfærdigheder og evne til at tænke abstrakt. Barnet forestiller sig ting, som kan ske i bogen, relaterer til noget, som han/hun selv har oplevet og får plads til at bruge fantasien.

Dialogisk læsning er en gave for alle børn – både børn med almindelig sproglig udvikling og børn med sproglige udfordringer og forsinkelser. Det er let at komme i gang med at læse dialogisk, og du kan ikke gøre det “forkert”. Dialogisk læsning er en fantastisk mulighed for forældre, som ønsker at styrke deres børns sproglige udvikling gennem nærværende hyggestunder med masser af kvalitet i samværet.

Hvordan læser du dialogisk?

Der er mange greb, du kan være opmærksom på, når du praktisere dialogisk læsning med dit barn – både før, under og efter at I sammen læser en historie.

Før I læser historien

Før du læser bogen sammen med dit barn, er det en god idé at læse den igennem selv. Overvej om ordene i bogen er på barnets sproglige og udviklingsmæssige niveau. Barnet skal helst kende de fleste af ordene fra hverdagen – men der må også meget gerne være nogle nye ord med, som I kan udforske sammen, når I læser historien.

Er dit barn mellem 0 og 3 år, er det godt, hvis indholdet i bogen er noget, barnet kan genkende fra sin egen hverdag. Er dit barn ældre end 3 år, kan bøger med mere fantasi og eventyrligt indhold være et godt valg. Det vigtigste er, at bogen vælges ud fra dit barns interesser, da det er dét, der skaber den største motivation og tale-lyst.

Når du sætter dig sammen med dit barn, kan I starte med at kigge på og tale om bogen. Tal f.eks. om, hvad I tror, bogen handler om, og brug meget gerne ord som “forside”, “bagside”, “billeder”, “sider” og “bogstaver”. Vis barnet de forskellige ting ved f.eks. at pege på forsiden af bogen, mens du bruger ordet “forside”. Du giver dit barn en kæmpe gave ved at bruge ord relateret til læsning, bøger og skrift, da disse ord hjælper barnet på vej ind i et trygt møde med læsning og skrivning.

Mens I læser historien

Når I læser sammen, skal du give plads og være åben for barnets spørgsmål. I dialogisk læsning må barnet gerne afbryde læsningen med spørgsmål til historien – husk at det er den fælles oplevelse omkring bogen, der er målet. Lyt, vær tålmodig og giv dit barn god tid til at stille spørgsmål.

Når I læser dialogisk følger du barnets nysgerrighed. Det betyder, at selvom du selv synes, der er noget bestemt i bogen, der er spændende at tale om, er det ikke sikkert, at dit barn deler din interesse. Læg derfor mærke til, hvad dit barn peger på eller taler om i bogen og stil nysgerrige spørgsmål til dét.

Mange børn elsker at læse den samme bog igen og igen. Det kan virke kedeligt for voksne, men det giver virkelig et boost til den sproglige udvikling. Når I genlæser en bog, kan I starte med at tale om, hvad I kan huske om historien. Du kan stille dit barn spørgsmål som: “Kan du huske, hvem der er med i bogen?” “Kan du huske, hvad de laver?”. Hvis barnet ikke kan huske noget fra bogen, kan du støtte ved at fortælle lidt om, hvad du selv kan huske: “Jeg tror, at det er den her bog, hvor Bobby har fødselsdag. Kan du huske noget af det, der sker på Bobbys fødselsdag?”.

Mens I læser historien, er det vigtigt, at du stiller gode spørgsmål, der giver dit barn anledning, lyst og mod til at fortælle. Det kan du f.eks. gøre ved at stille åbne spørgsmål og komme med opfordringer som:

“Fortæl mere.”
“Hvad skete der så?”
“Hvorfor tror du det?”

Når du læser for små børn eller for børn med forsinket sproglig udvikling, kan du hjælpe dem ved at stille mere konkrete spørgsmål, så barnet får mulighed for at være aktiv i samtalen blot ved at bruge et enkelt ord, eller sige ja/nej – og dette kan være et rigtig fint sted at starte. Du kan f.eks. spørge:

Hvad kan du se der? (mens du peger på noget i bogen).
Var det BOBBY eller Aia, som fik bolden?
Var BOBBY glad?

Find alle BOBBY bøgerne.

Når bogen er slut

Når I har læst bogen færdig – eller læst dertil hvor barnets motivation rakte til – er det en god idé at tale om, hvad der skete i bogen. Brug nogle af de nye ord I har mødt – jo flere gange barnet hører ordene, jo større sandsynlighed er der for, at barnets husker ordenes betydning og selv begynder at bruge dem aktivt. Måske bliver I/dit barn også inspireret til at inddrage elementer fra historien i en leg! Dette er en super god måde at gøre historien og de nye ord levende for dit barn og bidrager til, at de bliver integreret som en aktiv del af dit barns sprog. 

Rigtig god fornøjelse med læsningen.

Blogindlægget er skrevet af vores ekspert Camilla H. Nellemann fra Sprogeriet, som også har udviklet de populære BOBBY-bøger.

Comments are closed.

Skrevet af:

Sprogeriet

Indehavere af Sprogeriet. Udvikler materialer til at understøtte børns sproglige udvikling.

Andre indlæg fra Sprogeriet