fbpx
Dankort logo Visa logo Mastercard logo MobilePay logo Anyday logo 1
Bestil inden kl 15 og vi sender i dag - Gælder alle hverdage
Menu
yoga for tumlinge

Yoga for tumlinge. Hvad er det for en sjov størrelse?

“Yoga gør mig stærk klog og kærlig, lærer mig at jeg er noget særligt. Forbundet med alt på denne jord, dyr og mennesker og planter der gror.”

Sådanne små remser og mange flere, anvender vi i børneyoga fortæller Emmamaria Vincentz, der underviser i børneyoga med speciale i børn med særlige behov og sanseintegration.

Hvad er yoga?

Yoga er ultrakort fortalt, en mere end 5000 år gammel sundhedsvisdom fra Indien. Helt lavpraktisk handler yoga om at balancere den fysiske, mentale, kognitive, energetiske og spirituelle del af vores menneskelige eksistens. Dette med udgangspunkt i åndedrætsøvelser, øjenøvelser, renselsesøvelser, fysiske øvelser, afspænding, mindfulness og meditation med visualisering. Der er også anvisninger om sund kost/ernæring.

Disse gængse sundhedsanvisninger modsvarer i øvrigt de danske og internationale retningslinjer. Dog set ud fra et naturligt og holistisk perspektiv med mennesket i centrum og ønsket om at finde roden til ubalance og ikke kun behandle symptomer.

Yoga er baseret på forebyggelse og sundhedsfremme for at hjælpe det enkelte menneske til at mærke og forstå sin særlige komposition og præference. Dette for at man kan lære at passe bedst muligt på sig selv og mærke hvad der er sandt og sundt. Ikke bare for sig selv men også i samspil med hinanden, naturen og verden.

børneyoga

Børneyoga – hvad er det?

Børneyoga er en størrelse for sig og fik for alvor fodfæste i den vestlige verden for mere end 30 år siden via pioner Marsha Wenig, grundlægger af YogaKids Intl, USA – hvor jeg er uddannet fra.

Yogakids forstod, at børn leger og lærer ved at mærke verden med alle sanser. Lidt ala italienske Maria Montessoris tilgang til udvikling og opdragelse. Børneyoga er da også inspireret af bl.a. Montessori men især af Howard Gardner og hans multiple intelligenser.

Legen som udgangspunkt

Men for tumlinger er legen essentielt og børns umiddelbare og direkte adgang til den verden de er en del af, og som hele tiden udvider sig mellem deres hænder. Legen udmærker sig ved, at være fællesskabsorienteret og åben – uden et egentligt facit eller en korrekt måde at være i den på. Det betyder på ingen måde, at der ikke er nogen vokseninitieret struktur på sådan en time, eller at man altid selv kan fortolke en stilling, som man vil, uanset om det er anatomisk uhensigtsmæssig eller ej.

Men det betyder, at man som underviser og voksen skal være meget mere lydhør overfor de input og den respons, som kommer fra de små udøvere, så de kan være reelle medskabere og ikke bare statister. De voksne deltager, og des yngre børnene er, er de voksnes kroppe de smås “legeplads” og kropslige forlængelse.

En af de vigtigste formål med at børn dyrker yoga fra en tidlig alder er at styrke børns nysgerrighed og selvfornemmelse. På den måde lærer de at stole på deres egne instinkter og kropslige fornemmelser og føler sig som hele og forbundne væsner. Forhåbentligt får man samtidigt plantet et frø, som kan være med til at slå rødder senere i livet.

børneyoga

Børneyoga giver børn mulighed for at lære deres eget lille kropshylster at kende, så de får både:

– Kropskendskab (Basale fysiologiske behov som sult og træthed. Kropslige tilstande f.eks. muskulære spændingstilstande, smerte eller velvære. Fysiologiske reaktioner på følelsesmæssige tilstande som hjertebanken, svedige hænder mv. Kroppens funktion f.eks. viden om åndedræt, kredsløb og fordøjelse. Kropslige muligheder og viden om kropslig kapacitet, holdning, vaner mm. Ens fysiske og psykiske grænser)

Kropsbevidsthed (Vores bevidsthed og evne til at registrere, hvordan kroppen føles, når den er i forskellige spændingstilstande – når den er hårdtarbejdende eller i fuldstændig hvile, hvordan forskellige stillinger, bevægelser og forskellige sansninger påvirker os, så det enten føles rart eller det modsatte).

Kropsbeherskelse / mestring (Vores evne til at tilegne os og udføre specifikke fysiske bevægelser og bevægelsesrækker. For de allermindste kan det være en stadig større beherskelse af først grundmotorikken og senere grundbevægelserne. Således at de ikke bare kan udføre disse kvantitativt, men også med større og større kvalitet og dermed akkuratesse, automatisering og med mulighed for at bygge nye bevægelser ovenpå disse).

– Kropsoplevelse (Vores egen individuelle tolkning og forståelse af de kropslige sansninger vi får. De tre andre begreber er oftest en objektiv viden om egen krop, dennes tilstand og muligheder.)

Børneyoga giver yderligere børn mulighed for at lære med de indlysende og umiddelbare læringskanaler de er født med – nemlig deres sanser. Det styrker børns perception og dermed deres koncentration, opmærksomhed og kognitive kapacitet.

Baby yoga

Bevægelse og sansemæssige input

Børneyogaen udvikler børns evne til stresshåndtering, selvregulering, empati, indlevelse, fantasi og selvforståelse. Derudover er det  bare super sjovt og en skøn, nærværende og meningsfuld måde at tilbringe tid sammen som familie på. Det styrker relationsdannelsen, og tilbyder små bløde oaser til at trække vejret på dagen igennem idet man får tips til en optimal dagsrytme og sunde, små vaner og ritualer med stor effekt.

Det er vigtigt at huske, at børn lærer via bevægelse og sansemæssige input. De sidder ikke på samme måde stille som en voksen ville gøre til yoga, og det er heller ikke meningen og ville være at gå mod deres natur. I takt med børnene vokser, skærpes deres deltagen og koncentration, hvor de lærer via remser, rytme og sanglege. Børneyoga kan i høj grad kan minde om tumlastik, rytmik, sansemotorik mm. Det er bare så meget mere

Børneyoga – hvordan?

(Dette er særligt, hvis du arbejder med børnegrupper til dagligt i dagpleje eller vuggestue/børnehave. Hjemmepasser du, er det en super struktur.)

En formaliseret time er bygget op omkring et tema samt fast struktur og vil typisk vare mellem 15- 45 min alt efter alder. Rytmen er som følger:

  • Start med genkendelig melodi/remse (det kan være så simpelt som at bruge et rasleæg og synge yoga yoga yogagggaa, yoga dag. Eller OM og så navnet på barnet:-)
  • Åndedræt – her bruger vi Ballonåndedrættet som bliver til en – > luftballon (her starter man enten i barnets position eller sidder i kringle, krummer sig sammen, og puster sig langsomt op at stå mens armene agerer ballon der pustes op i takt med åndedrættet, Stående  Snurrer man rundt om sig selv, 3 gange hver vej og “punkterer” derefter og lander på jorden.   x 3.
  • Solhilsen (se evt YogaVivo.dk, hvor jeg har indspillet en fin lille solhilsen med sang, eller i Hokus Pokus FiliYoga)
  • Navneleg (sig dit navn og et dyr)
  • Tema baseret på en lille historie du som voksen fortæller eller en bog der læses. Bogen er her en aktiv bog – eks ”Lille Larve” eller hvem har lavet lort på mit hoved. En hvilken som helst billedbog kan bruges, og/eller Lyt til løven.
  • Yogadisco – spil en børnesang der har en eller anden form for bevægelse i. Det kan være fra Kaj og Andrea, Avra for Laura (der er bla en med trolde der tramper) , Lotte Kærså og græsrødderne. Når musikken stopper – vær et yogadyr. (Du kan med fordel bruge yogakort fra “min yogakuffert”
  • Yogasøvn –tid til at “sove” slappe af. Oftest på den voksnes mave eller med tæppe, øjenpude på øjnene samt et tøjdyr på maven. Jeg giver personligt ofte lidt fodnus, bruger en blød bold til lidt massage, eller en “magisk støvekost” og synger eller spiller elefantens vuggevise eller Stjernesangen med Søs Fenger.  Der er også en meget fin sove remse i begge mine bøger.
  • Slutritual – Fingerremse Sa Ta Na Ma og kram.

mor og barn yoga

Yogadryp – rutiner

Uanset om du er forælder eller arbejder med børn til dagligt, kan små yogarutiner på 1-5 min gøre underværker.

Disse små dryp er særlige gunstige i overgange som for alle mennesker kan være sårbare. Især børn med særlige behov eller sansebearbejdningsdysfunktion, kan blive mærket af overgange. især hvis de ikke er forudsigelige. Yoga dryp kan understøtte smidige skift.

Yoga for tumlinge - hvordan?  

Yoga i hverdagen

Selv anvendte jeg små yogaøvelser i den daglige personlige pleje af mine børn, da de var små. Hundestrækket, når de skulle have tørret rumpe, ( så kaldte jeg blot “huund”  – hvilket gjorde det legende, brugte tissues til åndedræts/pudse næse øvelse ved lange næser, og den lille bro, når de skulle have skiftet ble. Så var det nemt at få dem til at løfte rumpen.

Når bleen var på, lavede jeg altid cykel bevægelser (tænker mange gør), for at styrke fordøjelsen som er alfa og omega. Der er desværre alt for mange børn, der har fordøjelsesproblemer, og oplever det gennem sin opvækst. Derfor har mange fysiske øvelser intention om at “rense kroppen” fri for affaldsstoffer og fremme fordøjelsen. Både fysisk, men også mentalt og følelsesmæssigt. Det hænger jo uløseligt sammen.

Når de skulle sove, sad jeg og trak vejret stille og roligt med en hånd på deres ryg eller mave. 10 rolige åndedræt, co-regulerer som oftest barnets nervesystem. Og vores børn var noget udfordrede med søvn.

Så jeg legede det simpelthen ind så det blev en fast del af deres daglige vaner.  Dette blot enkelte eksempler, for at understrege at yoga ikke blot er en øvelse som kun kan foregå på en yogamåtte. Langtfra. Det er en livsstil.

Gode yogaøvelser for de små

Andre øvelser som støtter både de store helkropsbevægelser og fordøjelse er bl.a:

  • Trekanten (tekanden)
  • Træet
  • Hunden (er nævnt men gentages fordi den er så essentiel)
  • Katten
  • Slangen
  • Prutøvelse (ligge på ryg, bøje det en knæ mod mave og løfte overkrop som for at “kysse knæet” og ned. 3 x på hver side. Start med højre og så venstre.
  • Siddende regnbue og tvist (sid i kringle stilling) – mal regnbuen på himlen ved først at strække ene arm over hoved og “male”, dernæst til den anden side. Slutteligt, drej til den ene side og send et kys over skulderen og dernæst til den anden side
  • Barn/mus – krum dig sammen på underbenene og gør dig bitte bitte lille.

Yogabog som redskab

 

yoga bog børn

Lyt til løven, er en bog du som forælder kan bruge til at understøtte dit barns udvikling på flere måder. Ved at følge instrukserne kan du deltage i yogaøvelserne sammen med dit barn. Børn imiterer lynhurtigt og forsøger at efterligne dig og øvelsen på sin egen måde. Yoga hylder funktion fremfor form og æstetik, hvorfor der lægges op til at eksperimentere med, hvad ens krop kan lige nu og sammen.

Dette kan gøres via en legende tilgang, hvor I forestiller jer at være det respektive dyr eller form. Måske I sætter lyd på, måske du opfordrer til, at der er stille, eller måske I eksperimenterer med, om det er et stort, lille, dovent, hoppende dyr. Brug din fantasi og fortæl historier til og sammen med dit barn. På den måde styrkes båndet mellem forældre og barn, fremmer sprogudvikling, tryghed og det emotionelle udtryk og indtryk.

Den lille kropsafspænding til slut kan fremme kropsbevidstheden, indbyde til ro og også med fordel bruges i forbindelse med puttetid. Særligt når du også inddrager åndedrættet, hvor du hørligt trækker vejret roligt, så ind- og udånding bliver lige lange.

Har I ældre søskende, lad endeligt dem være med og lav en familieyoga hyggestund, hvor I skiftes til at vælge en øvelse.

Har du spørgsmål eller skulle ønske yderligere råd og vejledning, er du velkommen at kontakte Emmamaria Vincentz.

Rigtig god fornøjelse med at mærke yogaglæden sammen og så de første yogafrø.

Husk du skal hverken være uddannet yogalærer eller vide noget om baggrunden for yoga for at gå i gang. Det vigtigste er at eksperimentere, lege og vær tilstede.

Comments are closed.

Skrevet af:

børneyoga

Yogalærer, børneyogalærer, yogaterapeut, kraniosakral terapeut, ayurvedisk sundhedsvejleder & aromapleje.