Dankort logo Visa logo Mastercard logo MobilePay logo Anyday logo 1
Bestil inden kl 15 og vi sender i dag - Gælder alle hverdage
Menu
Hvad laver Babblarna? Tidlig sprogudvikling

Babblarna – tidlig sprogudvikling

Babblarna – hvad går det ud på?

Babblarna dansk er en populær samling af figurer og bøger, der er udviklet med udgangspunkt i Karlstadmodellen, som er en sprogtræningsmodel (modellen uddybes i sidste afsnit). Modellen kan bruges som sprogtræning i alle aldre, men Babblarna er udviklet med henblik på den tidlige sprogudvikling i dagpleje- og vuggestuealderen. Babblarna kan derfor introduceres for barnet allerede fra 1 år. Konceptet består blandt andet af 6 forskellige figurer, hvis navne repræsenterer forskellige sproglyde.

Sprogtræning med Babblarna

Babblarnas navne er sammensat af unikke sproglyde, der dukker tidligt op i børns tale, og derfor har de nemmere ved at sige dem. På den måde lærer barnet at bruge sprogets lyde ved at øve sig på at sige Babblarnas navne, eksempelvis “Babba” eller “Dadda”.

Babblarna taler fantasisprog og tager udgangspunkt i talesprogets melodi, og dermed lærer barnet, hvordan sproget lyder. Samtidig giver det barnet anledning til at “babble”, når det siger figurernes navne. Dét at tale uden at bruge rigtige ord, fungerer som en motivation for mange børn. Babblarna bøgerne er udviklet med henblik på at give barnet en tydelig rolle i læsningen, og derfor er barnet med til at føre fortællingen fremad.

Sproglyde

Sproglyde er dem vi sætter sammen for at kunne danne ord og sætninger. Barnet udvikler løbende evnen til at skelne og udtale forskellige sproglyde. Babblarna giver mulighed for at lege med at skelne sproglyde, og det giver også anledning til masser af gentagelser af de forskellige sproglyde.

Når et barn lærer at tale, er det vigtigt at øve de forskellige sproglyde for at hjælpe barnet med at udvikle sine sprogfærdigheder korrekt. Sproglyde repræsenterer de forskellige lyde, som vi bruger, når vi taler, og de kan være vokallyde eller konsonantlyde. I sproglig analyse bruges termer som f.eks. fonemer til at beskrive disse lyde mere præcist, men i almindelig tale refererer “sproglyde” typisk til de lyde, der udgør ordene i et sprog.

I de fleste tilfælde er det ikke tilfældigt, hvilke sproglyde børn bytter om på. I de tidlige leveår arbejder børn faktisk (ubevidst) med bestemte grupperinger af lyde, regler og produktion af lyde. Derfor vil man ofte høre børn sige “tat” i stedet for “kat”, “dul” i stedet for “gul” og “bar” i stedet for “far.” Det hænger sammen med, at der er nogle sproglyde, som børn lærer før andre, og at det tager længere tid at lære at udtale to eller flere sammenhængende sproglyde, der kommer lige efter hinanden. Eksempelvis “stol” eller “trold” (Sprogeriet).

Babblarna navne

Babba babblarna dansk

Babba er kendt for at være livlig, initiativrig, modig og snakkesalig. Samtidig elsker Babba at læse og fortælle historier. Figuren repræsenterer sproglyden “ba” og elsker at sige ”baaa babab ba.”

babblarna babba

Bibbi er kendt for at være mere forsigtig og rolig. Samtidig elsker Bibbi at studere ting. Figuren repræsenterer sproglyden “bi” og elsker at sige “bi biddi biii.”

Bobbo babblarna dansk

Bobbo er en glad og sprudlende figur, som er temperamentsfuld. Figuren elsker at danse og tage på eventyr. Bobbo repræsenterer sproglyden “bo” og elsker at sige “bo bobbo booo.”

Dadda babblarna dansk

Dadda er en impulsiv figur og til tider lidt kluntet. Dadda er vild med naturen og at give sine venner krammere. Figuren repræsenterer sproglyden “da” og elsker at sige “da dadda daa.”

Diddi babblarna dansk

Diddi er en meget energisk og livlig figur, der ikke kan sidde stille – og så elsker Diddi farver. Figuren repræsenterer sproglyden “di” og elsker at sige “di diddi diii.”

Doddo babblarna dansk

Doddo er en fattat, stabil og meget empatisk figur, der er god til at passe på sine venner. Samtidig elsker Doddo at synge. Figuren repræsenterer sproglyden “do” og elsker at sige “do dodo do.”

Inspiration til sproglege med Babblarna dansk

Et første skridt til at komme igang med at lege med Babblarna er at træne barnets til at høre forskel på de forskellige sproglyde i Babblarnas navne. Figurerne hjælper barnet med at høre forskel på sproglydene “ba og da”, “bi og di”, “bo og do”, ba-bi-bo” samt “da-di-do.” Introducer dit barn for figurernes navne og bed eksempelvis dit barn om at give dig “Diddi”, når han eller hun har lært navnene at kende. Det kan være en god idé ikke at starte med alle figurerne på én gang. Start med en eller to og byg langsomt på.

Leg med figurerne sammen med bøgerne

Babblarna bøgerne lægger især op til dialogisk læsning, fordi konceptet inviterer barnet med i læsningen. Sæt eksempelvis figurerne på række og lad barnet pege på den figur, som er på siden i bogen. Igen – start med en eller to figurer og tilføje flere, efterhånden som barnet lærer figurernes navne. Bøgerne har farvrige illustrationer, og der er masser af tale om. I kan benævne figurernes navne, farver og hvad de laver.

Når barnet er blevet fortrolig med figurernes navne, vil barnet ivrigt benævne de forskellige navne, når de dukker op i bøgerne. Samtidig får koblingen mellem det fysiske (figurerne) og det visuelle (billederne i bogen) barnet til at huske navnene bedre. Ved at lege med Babblarna og opfordre barnet til at efterligne lydene, får barnet mulighed for at øve sig tidligt på talesproget, allerede inden rigtige ord dukker op.

I kan også lege rolleleg med figurerne, når dit barn har lært figurernes navne at kende. I kan vælge hver sin figur, og så må I så vidt muligt kun tale sammen ved at bruge figurernes lyde. Siger dit barn eksempelvis “da da da” med sin figur, kan du svare barnet ved at bruge din figurens lyd, eksempelvis “ba ba ba”. Du kan også lade som om, at du stiller spørgsmål, er glad, ked af det osv. med din figurs sproglyd. Når du lader der være tydelig forskel på, hvordan du lyder, er du med til at sætte fokus på sprogmelodi og betoning, som er en vigtig læring, når dit barn skal øve sig på at tale.

Det kræver lidt fantasi fra forældres side, fordi der ikke står meget tekst i bøgerne. Men når I først er blevet fortrolige med Babblarnas univers, vil både børn og voksne elske det. Savner du inspiration til, hvordan du kan komme igang med at “Babble” sammen med dit barn? Find Babblarna dansk HER.

Babblarna er en fast del af DearBabys legetøjskasser. Du kan også finde alt fra Babblarna dansk HER.

Karlstadmodellen

Babblarna er som beskrevet udviklet med udgangspunkt i Karlstadmodellen, som er en sprogtræningsmodel. Det centrale i modellen er, at alle har ret til at lære, udvikle og anvende sprog gennem de nære relationer, der omgiver barnet. Individet er i centrum, og derfor skal sprogtræningen altid tilpasses det enkelte barns behov, og sprogudviklingen vil dermed helt naturligt variere i tempo og sværhedsgrad.

Karlstadmodellen kan karakteriseres som en netværksbaseret model. Dvs. at familien og nære omsorgspersoner til barnet er vigtige aktører i forhold til sprogtræningen, fordi de netop kender til barnets interesser, ressourcer og behov.

Barnets sprog udvikles i samspil med sproglige rollemodeller. Ifølge Karlstadmodellen skal sprogtræningen tilpasses ud fra barnets nærmeste udviklingszone (NUZO). Det betyder, at målene for sprogtræningen gerne må ligge et skridt foran det, barnet kan selv. Dvs. barnets potentielle udviklingsniveau. Her er barnet på vej til at kunne selv, men behøver stadig hjælp og vejledning fra en voksen for at nå hen til næste udviklingszone. Det er dog vigtigt, at den voksne ikke kommer til at overstyre, da det stadig er barnet som skal gøre erfaringen (Sprogforalle.dk).

Gør sprogtræningen til en naturlig del af hverdagens rutiner. Og husk at gøre det til en leg, så barnet har det sjovt samtidigt. Barnet lærer bedst gennem leg, og Babblarna vil helt sikkert blive de nye favoritter. Så “babble” endelig løs med hjælp af figurerne og bøgerne. Det har en positiv indvirkning på dit barns sprog, som er rigtig vigtig, når barnet skal begynde i vuggestue, børnehave og senere skole. Sproget er barnets vindue til omverdenen og har en kæmpe betydning i forhold til at indgå i sociale relationer med andre børn. Så du kan ikke starte for tidligt med at stimulere dit barns sprog.

Rigtig god fornøjelse med Babblarna og jeres “babblerier”❤️

Babblarna dansk

Comments are closed.