fbpx
Dankort logo Visa logo Mastercard logo Viabill logo MobilePay logo
Bestil inden kl 16 og vi sender i dag - Gælder alle hverdage

Menu

Selvhjulpenhed

Selvhjulpenhed

Mange betegner det som trodsalderen, men i virkeligheden handler det om barnets selvstændighed.

Når vores børn er omkring 2 år, sker der en enorm personlig udvikling, som kan virke overvældende for mange forældre, måske fordi vores børn pludselig begynder at frigøre sig fra os. Mange betegner det som trodsalderen, men i virkeligheden handler det om barnets selvstændighed. Pludselig gør de krav på at ville gøre tingene selv, og det kræver øvelse og tålmodighed, både fra barnet og forældrene.

De fleste forældre kender til en presset hverdag med små børn.

Tiden er knap og gøremålene mange. Derfor kommer vi ofte til at servicere vores børn ved at gøre ting for dem, som de faktisk selv kan, eller som de måske gerne vil øve sig i at kunne mestre. Du kender det måske fra dig selv, når du giver dit barn tøj på om morgenen, fordi det ganske enkelt går hurtigere, end hvis barnet selv skulle bakse med bukser og strømper. Hvad vi måske ikke tænker over er, at vi ubevidst kommer til at bremse en del af vores børns udvikling ved at gøre dem en bjørnetjeneste.

Motivation

For at styrke vores børn i at blive mere selvhjulpne, må vi motivere, guide og hjælpe dem på vej, ligesom vi må følge deres initiativer, når de selv ønsker at prøve sig frem. Barnets selvtillid styrkes, når det oplever at lykkes, selv med de mindste ting som at hælde mælk op i en kop. Når barnet får en oplevelse af at kunne selv, skaber det også en lyst til at udforske nye udfordringer.
Ved at inddrage barnet lærer det ligeledes om basale gøremål i dagligdagen, samt hvilken rækkefølge disse forløber. Barnet lærer at samarbejde med den voksne eller andre børn samt forstå sammenhængen mellem sprog og handlinger, når vi italesætter for barnet, hvad vi foretager os, mens vi øver os. Når barnet øver og udforsker, styrkes motorikken ligeledes – for der er læring i alt, hvad barnet foretager sig.

Så inddrag dit barn i hverdagens små gøremål. Tag dig tid, hav tålmodighed, og sørg for, at dit barn er trygt, mens I øver. Det er en investering i dit barns udvikling og selvstændighed. Forsøg at skabe klare rammer i hjemmet, således det bliver nemmere for dit barn at tage aktiv del i hverdagen. Eksempelvis ved at have en høj skammel ved puslebordet, så barnet selv kan kravle op, eller have barnets eget service i en skuffe i børnehøjde, så barnet selv kan hjælpe med at dække bord.

Flere eksempler på at styrke børns selvhjulpenhed fra ca. 2 år:

  • Lad selv dit barn gå op og ned ad trapper og op og ned ad sin stol ved spisebordet.
  • Lad dit barn prøve at klæde sig selv af og på med din hjælp og guidning.
  • Lad selv dit barn sætte sine sko på plads og hænge sin jakke op på en knage i børnehøjde.
  • Lad dit barn putte sit beskidte tøj i vasketøjskurven, i vaskemaskinen og på plads igen i skuffen.
  • Lad dit barn smide sin egen ble i skraldespanden.
  • Lad dit barn hjælpe til med at dække bord og tage af bordet igen efter maden.
  • Lad selv dit barn øse maden op, hælde mælken i koppen og smøre brødet.
  • Lad dit barn putte varer i kurven og op på båndet ved kassen, når I er ude at handle.

Børn er lystbetonede, og derfor skal ovenstående eksempler være en mulighed for barnet og ikke en sur pligt. Det er særligt vigtigt, at barnet ikke presses ud i at gøre noget, det ikke er tryg ved. Forsøg derfor at præsentere barnet for en eller to ting ad gangen. Det tager tid, så derfor er det vigtigt at have tålmodighed og huske at ”selvstændighed udvikles af og er afhængig af modenhed, og at modenhed er mange år om at udvikles. Modenhed – og dermed selvstændighed – opstår naturligt, når barnets legitime behov mødes, især behovet for at blive støttet tilbage til en tilstand af tryghed”. Citat af Mette Carendi – cand. mag i psykologi med speciale i følelser og tilknytning.

Skrevet af: Kirsa Björkmann Nilsson, Pædagog

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skrevet af:
Pædagog Kirsa

Kirsa Björkmann Nilsson

Pædagog