fbpx
Dankort logo Visa logo Mastercard logo MobilePay logo
Bestil inden kl 16 og vi sender i dag - Gælder alle hverdage

Menu

Børns udvikling

Støt dit barns følelsesmæssige udvikling

I 3-12 måneders alderen begynder børn at kunne vise følelser i ansigtet. Vrede, glæde, sorg og separationsangst, og der udvikles evner til følelsesmæssig afstemning.

Tilknytning er små børns primære komponent i den sociale og følelsesmæssige udvikling. Det er det bånd, som et barn skaber til sine forældre eller andre nære personer, fordi de beskytter det og giver det omsorg. Og igennem tryghed er der i stor grad grobund til at tillære, spejle sig i andre samt begynde at udtrykke ens egen personlighed ud fra følelser, adfærd og erfaringer.

Børns følelsesmæssige udvikling begynder allerede i spædbarnsalderen og stimuleres gennem synkronisering, imitation og at ’tage tur’ samt ved at få hjælp til at regulere energiniveauet. Synkronisering betyder, at børn gennem samspil med forældre, når børnene spejles i udtryk, lyde og bevægelser, kan tilegne sig forskellige følelsesmæssige udtryk.

3-12 måneders alderen

Børn begynder at kunne vise følelser i ansigtet – vrede, glæde, sorg og separationsangst, og der udvikles evner til følelsesmæssig afstemning. I denne periode er det vigtigt, at forældre og endda pædagoger kan vise barnet at kunne skelne egne følelser fra andres med en anerkendende tilgang hertil.

Fra cirka 1 års alderen

Børn begynder så småt at lære om behovsudsættelse. Et barn kan i et begrænset omfang begynde at behovsudsætte ved 1 års alderen, når barnet er i grupper med andre børn f.eks. starter i dagpleje/vuggestue eller får små søskende. Eksempler på behovsudsættelse kan være, at barnet så småt begynder at lære at acceptere et “nej” eller at skulle vente lidt. Dog uden forventning om, at barnet mestrer det endnu, da det stadig er meget styret af sine behov og impulser. Eksempelvis:

Når barnet leger på gulvet og gerne vil have forældrenes opmærksomhed, kan man sige: “Jeg kan høre, at du gerne vil have mig med, jeg tømmer lige opvaskemaskinen færdig …” eller i forhold til turtagning hvor barnet med tiden lærer at vente på tur til eksempelvis at gynge eller i forbindelse med måltider.

2-3 års alderen

Sproget udvikles især igennem 2-3 års alderen og barnet lærer så småt at udtrykke følelser med sproget. Op til 6 års alderen udvikles en øget behovsstyring og forståelse for, hvad man må og ikke må. Omsorgen for andre og evnen til at give udtryk for sine følelser udvikles sammen med hukommelsen og identitetsfølelsen op til 12 års alderen.

Og lige så stille udvikles historien eller rettere narrativet om én selv. Denne historie eller narrativ bliver også skabt af, hvordan der tales om følelser mellem forældre, andre omsorgspersoner/voksne og barnet.

Hvordan taler I om følelser?

Gode råd til at tale om følelser er først og fremmest at anerkende og rumme barnets følelser. Dette er fordi alle følelser er acceptable kontra, at det ikke er alle handlinger, som er. Spejl barnet i følelserne og også i forhold til, hvorfor den opstod, eksempelvis “Jeg kan se, at du er bange/ked af det/sur”, og giv barnet lov til at rase ud/græde ud osv., i stedet for at sige, at der ikke er grund til at reagere. Heri skal også afdækkes: “Hvad skete der?”. At være nysgerrig på barnets følelser, skaber også tryghed for barnet i at fortælle om det, der kan være svært.

Det kan være særligt vanskeligt for børn at forstå deres følelser, hvis de oplever flere følelser på en gang. Eksempelvis frustreret og ked af det eller bange og stolt. Forældrene kan her hjælpe med at sætte ord på barnets følelser og også andres følelser, herunder forældrenes egne, og hvordan man kan handle hensigtsmæssigt i den gældende situation.

Her kan det være en stor hjælp at støtte sig til andres historier. Gode bud på bøger, der omhandler følelser er serierne Leopold og Min lille bog om følelser, da følelserne i bøgerne understøttes af billederne. På den måde lærer børn at koble dét de hører med dét, de ser. Hvorfor de også husker andres fortællinger og oplevelser bedre.

Og samtidig giver begge serier anledning til at få sat en masse ord på, hvad følelser er for en størrelse. Her kan forældrene og barnet både tale ud fra teksterne og de illustrative billeder i bøgerne. Serien Min lille bog om følelser indeholder også gode råd på en uskyldig og vejledende måde. På den måde kan bøgerne være med til at skabe en dialog om, at følelser ikke er en farlig størrelse.

Inspiration til andre produkter, der er rigtige gode at tage udgangspunkt i, når du skal tale om følelser med dit barn.

Skrevet af Yamuna Ratnasingham – Speciallæge

Comments are closed.

Skrevet af:
speciallæge

Yamuna Ratnasingham

Speciallæge