Spil/Puslespil

Puslespil og spil handler om mange ting: Sociale kompetencer, Turtagning, Greb og manipulation, Øje-hånd-koordination, Koncentration og tålmodighed, Formgenkendelse, Problemløsningsevner, Hånd-øje-koordination og Fingerfærdigheder. Find vores bud på gode puslespil her.

Viser 1–48 af 57 resultater

Leg med knoppuslespil kan styrke børns finmotorik allerede fra 1 års alderen.

(Finmotorik refererer til evnen til at kontrollere små muskelbevægelser, såsom at gribe, rotere og placere genstande præcist.)

Hvordan hjælper knoppuslespil til at udvikle finmotorikken hos børn i alderen 1- 2 år.

Greb og manipulation: Knoppuslespil kræver, at børn griber og manipulerer små brikker. Dette hjælper med at styrke deres fingerfærdigheder og præcisionsgreb.

Øje-hånd-koordination: Når børn forsøger at placere puslespilsbrikkerne på det rigtige sted, træner de deres øje-hånd-koordination, hvilket er afgørende for finmotorisk udvikling.

Koncentration og tålmodighed: Leg med knoppuslespil kræver koncentration og tålmodighed, da børn skal fokusere på at finde det rigtige match og løse puslespillet.

Formgenkendelse: Knoppuslespil kan hjælpe med at udvikle børns evne til at genkende og matche former, hvilket er en vigtig del af tidlig kognitiv udvikling.

Problemløsningsevner: Når børn arbejder med knoppuslespil, lærer de at tænke i termer af problemløsning, da de skal afgøre, hvordan brikkerne passer sammen for at danne det ønskede billede.

Hånd-øje-koordination: Knoppuslespil kan hjælpe med at forbedre børns hånd-øje-koordination, da de skal koordinere deres håndbevægelser med, hvad de ser på puslespilsbrikkerne.

Fingerstyrke: Manipulation af små brikker kræver en vis fingerstyrke, som børn udvikler, mens de leger med knoppuslespil.

Det er vigtigt at vælge puslespil, der er egnede til børn fra 1-års alderen, så brikkerne ikke er for små eller udgør en kvælningsfare. Der findes særlige puslespil med store og tykke knopper, der er velegnede til små hænder.

Puslespil udvikler børns mentale og kognitive færdigheder fra 2 til 4 år.

Problemløsningsevner: Puslespil kræver, at børn tænker og arbejder med problemløsning. De skal identificere, hvordan puslespilsbrikkerne passer sammen for at danne det fulde billede.

Rumlig opfattelse: Arbejdet med puslespil hjælper børn med at udvikle en bedre forståelse for rum og form. De lærer at se, hvordan brikkerne passer sammen i forhold til hinanden og skaber en helhed.

Koncentration: Puslespil kræver tålmodighed og koncentration, hvilket børn i alderen 2-4 år ikke må forventes at have så meget af endnu. Men, de kan fokusere i nogle minutter, hvis puslespillet er alderssvarende og vækker deres nysgerrighed. Lydpuslespil hjælper til at fastholde barnets opmærksomhed. 12 brikker er oftest tilstrækkeligt for barnet under 3 år. Det kræver nemlig koncentration at finde og placere brikkerne de rigtige steder, men det vil forbedre deres evne til at fastholde opmærksomheden på sigt.

Hånd-øje-koordination: Manipulering af puslespilbrikker kræver præcise håndbevægelser i forhold til det, barnet ser, hvilket styrker hånd-øje-koordinationen.

Kognitiv fleksibilitet: Puslespil udfordrer børns evne til at tænke i alternative måder og prøve forskellige kombinationer, indtil de finder den rigtige løsning.

Sprogudvikling: Mens I arbejder med puslespil, kan I tale om de billeder, I skaber og de brudstykkerne som skal sættes sammen. Fordybelsen, samværet og dialogen fremmer barnets sproglige udvikling og deres ordforråd.

Selvstændighed: Når børn er i stand til at løse puslespil selvstændigt, opbygger de selvtillid i deres evner til at håndtere udfordringer.